Home > Activitaţi extraşcolare 2011-2012 > Autocunoaştere

PROIECT EDUCAŢIONAL
AUTOCUNOAŞTERE ŞI DEZVOLTARE PERSONALĂ

Motivaţie:
           Dezvoltarea personală este un proces continuu de învăţare, perfecţionare şi valorizare de către persoane în relaţiile cu alte persoane şi cu societatea. Este un proces prin care copiii şi tinerii sunt ajutaţi să identifice domeniile pentru creşterea personală şi să caute oportunităţi pentru dezvoltarea capacităţilor sale, să conştientizeze şi să valorifice aspectele personale pozitive, să reflecteze asupra experienţelor trăite şi să conştientizeze alegerile pentru acţiunile viitoare.  Obiectiv general: promovarea sănătăţii psihice, fizice, emoţionale, sociale şi spirituale, a stării generale de bine.

           Activităţile din acest proiect se adresează celor care vor să realizeze o schimbare pozitivă în viaţa copiilor şi a tinerilor cu care lucrează, luând în considerare necesităţile şi interesele lor. Astfel vor contribui la îmbunătăţirea performanţelor, la creşterea eficienţei şi a motivaţiei, la identificarea şi alegerea oportunităţilor de dezvoltare a tinerilor. Conţinuturile acestui proiect vor ghida procesul de explorare şi de descoperire personală, care îşi va găsi finalitatea în dezvoltarea unei viziuni clare, autentice asupra propriei persoane şi a relaţiilor cu ceilalţi şi în definirea unei misiuni care să reflecte unicitatea. Copiii şi tinerii vor fi apţi să pună în valoare propriul potenţial, să se respecte pe sine şi pe alţii, să respecte viaţa, să fie orientaţi spre perfecţionare, să fie gata să facă schimbări în propriul comportament.

Activităţile sunt:

  • Basmul terapeutic „Gândacii invizibili” Basmul terapeutic „Fetiţa care a învăţat să coloreze” Basmul terapeutic „Lacul cel mic” Basmul terapeutic „Fetiţa care nu putea să se vadă în oglindă” Basmul terapeutic „Fluturele din plasa paianjenului” Jocul „Cum sunt eu?” Jocul „Pălăriile” Jocul „Sunt o persoană specială”
  • Jocul „Lucruri vorbitoare”

           Spre exemplificare, luăm povestea „Fluturele din plasa paianjenului”. Ideea poveştii noastre este aceea că, în viaţă, copilul trebuie să înveţe un model de reacţie prin care să se protejeze în eventualitatea unei situaţii periculoase pentru el, să ştie să iasă din ea, să aibă curajul să comunice cu cei din jur. Această scenetă vrea să pună în evidenţă faptul că, noi adulţii, pregătim explicarea felului şi motivelor pentru care anumite lucruri, situaţii se întâmplă cum se întâmplă. În poveste, unul din personajele principale este un păianjen care şi-a ţesut o plasă mare, scopul fiind să prindă diferite gâze, insecte. În această capcană cade un fluture, care, pe măsură ce se zbătea să scape din strânsoare, mai mult rămânea captiv. Până la urmă, o mămăruţă înţeleaptă l-a învăţat să se elibereze de unul singur, spunându-i: „Ai această putere de a te elibera de unul singur!” La întrebările: Ce anume aţi înţeles din această poveste? , Care este mesajul piesei de teatru? , Ce anume v-a plăcut din poveste? , Cum v-aţi simţit în rolul de actori? Ce dificultăţi aţi întâmpinat?, copiii au răspuns:

  • „Trebuie să avem grijă la plasa de păianjen, pentru că aceasta reprezintă oamenii răi.”
  • „Trebuie să fim atenţi cu cine vorbim şi ce vorbim pentru că există persoane care ne învaţă numai lucruri rele.”
  • „Este nevoie să fim ascultători, să nu vorbim cu oameni necunoscuţi, care ne pot îndemna să facem lucruri rele.”
  • „Unii oameni din jurul nostru sunt răi şi ne îndeamnă să facem lucruri rele, să nu ne respectăm, să fim violenţi atât cu noi, cât şi cu ceea ce ne înconjoară.”
  • „Noi mai ştim că există şi oameni buni care ne învaţă lucruri bune, cum să ne purtăm cu cei din jurul nostru, cum să ne respectăm pe noi pentru că aşa învăţăm să respectăm tot ce ne înconjoară.”
  • „Ne-a mai plăcut că am colaborat între noi, fiecare a mai venit cu câte o idee, cu câte ceva de pe acasă pentru a putea crea decorul.”
  • „ În rolurile de actori şi de regizori ne-am simţit foarte bine, ne-a plăcut să ne organizăm noi, am avut tot felul de idei, am fost mai responsabili pentru ce avem de făcut… şi ne-a plăcut să ne jucăm şi să fim creativi.”

           Actorii şi regizorii acestei scenete au fost: Daria Strava, Kristian Doniczi, Sergiu Comşa, Teodora Groza